TransLogistyka Poland
2024-11-11Przedstawiciele TLP z wizytą w Brukseli: Wyzwania dla Branży Transportu Drogowego
Piotr Rutkowski Prezes TARGOR-TRUCK i Przewodniczący Rady TLP wraz z przedstawicielami Związku Pracodawców Transport i Logistyka Polska, uczestniczyli 13 listopada w ważnym spotkaniu w Brukseli. Wyjazd ten miał na celu wprowadzenie kluczowych dla branży transportu drogowego tematów na unijną agendę, w kontekście nadchodzącej prezydencji Polski w Unii Europejskiej.
Pierwszym etapem wizyty była konferencja w Parlamencie Europejskim, zorganizowana wspólnie z Panią Elżbietą Łukacijewską i Panem Kosmą Złotowskim, którzy od lat wspierają naszą branżę. Spotkanie zgromadziło szerokie grono polskich europosłów, urzędników ze Stałego Przedstawicielstwa RP oraz innych kluczowych uczestników, którzy wspólnie dyskutowali o wyzwaniach stojących przed sektorem transportu i logistyki.
Jednym z głównych tematów była dekarbonizacja transportu drogowego. Podczas konferencji, Maciej Wroński, Prezes TLP, podkreślił, że choć cele unijnej polityki klimatycznej są dla nas ważne, chcemy mieć możliwość wyboru różnych technologii, które pomogą nam te cele osiągnąć. Wskazał na potrzebę uwzględnienia alternatywnych źródeł energii, takich jak bioLNG, HVO100 czy e-paliwa. Spotkało się z pozytywnym odbiorem wśród polskich europosłów, którzy wyrazili gotowość do wsparcia inicjatyw zmierzających do urealnienia założeń Pakietu Fit for 55.
Kolejnym ważnym punktem wizyty były spotkania z przedstawicielami Dyrekcji Generalnej ds. Mobilności i Transportu (DG MOVE) oraz Dyrekcji Generalnej ds. Działań na rzecz Klimatu (DG CLIMA).
W rozmowach poruszano kwestie dekarbonizacji transportu, nieuczciwej konkurencji oraz konieczności szybkiego zakończenia prac nad dyrektywą dotyczącą masy i wymiarów pojazdów. TLP zwróciło uwagę na potrzebę rozszerzenia ulg dla pojazdów z alternatywnymi źródłami zasilania oraz na problemy związane z wymianą tachografów cyfrowych.
Spotkanie z DG CLIMA było szczególnie wymagające, gdyż dyrekcja ta opowiada się za elektryfikacją pojazdów, jako jedynym słusznym rozwiązaniem. Prezes Wroński wskazał jednak na niedoszacowania w analizach rynku dotyczące kosztów i dostępności technologii, podkreślając ograniczone możliwości finansowe mikroprzedsiębiorstw transportowych oraz braki kadrowe w branży.
Dzięki intensywnym rozmowom udało się osiągnąć większe zrozumienie dla potrzeb branży transportowej, a przedstawiciele TLP podkreślili, że ich celem nie jest negowanie unijnej polityki klimatycznej, lecz zapewnienie przedsiębiorcom swobody wyboru technologii zasilania.
Podsumowując, wizyta reprezentacji TLP i przedstawicieli naszej branży w Brukseli była owocna i dała szansę na przedstawienie naszych postulatów w kontekście unijnej polityki klimatycznej. Wierzymy, że wspólnymi siłami, ponad politycznymi podziałami, możemy wpłynąć na przyszłość transportu drogowego w Europie, dbając jednocześnie o konkurencyjność polskiej i unijnej gospodarki.
W dyskusjach wzięli udział przedstawiciele TLP i biznesu: Maciej Wroński – prezes TLP, Piotr Rutkowski – prezes i właściciel Targor-Truck i Przewodniczący Rady TLP, Jacek Nowakowski – wiceprzewodniczący Polskiej Platformy LNG i bioLNG oraz Marcin Chlewicki – radca prawny Flix.